Matrika na obecnom úrade
Obecný úrad Moravské Lieskové
Moravské Lieskové 657
916 42 Moravské Lieskové
e-mail: evidencia@moravskelieskove.sk
telefon: 032/285 67 16
matrikárka: Zuzana Kukučová
Matrika je štátna evidencia o osobnom stave fyzických osôb, ktoré sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli na území Slovenskej republiky, a štátnych občanov Slovenskej republiky, ktorí sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli v cudzine.
Uzavretie manželstva
Manželstvo môže byť uzavreté formou civilného sobáša alebo formou cirkevného sobáša. S účinnosťou od 01.01.2023 snúbenci o civilný sobáš môžu požiadať na ktoromkoľvek matričnom úrade bez ohľadu na trvalý pobyt, pričom úkon je spoplatnený pri podaní žiadosti snúbencov v inom matričnom obvode, ako je ich trvalý pobyt. Pri predkladaní žiadosti o uzavretie manželstva musia byť na matričnom úrade prítomní obidvaja snúbenci.
Pri cirkevnom sobáši sa žiadosť o uzavretie manželstva podáva na matričnom úrade podľa sídla farského úradu, tento matričný úrad vystaví aj sobášny list.
Žiadosť o uzavretie manželstva sa podáva na predpísanom tlačive, ktoré Vám na požiadanie vydá matrikárka.
Doklady potrebné k uzavretiu manželstva:
- rodné listy snúbencov,
- platné občianske preukazy,
- právoplatné rozhodnutie okresného súdu o rozvode manželstva (u rozvedených),
- úmrtný list (u ovdovelých),
- právoplatné rozhodnutie súdu o povolení uzavrieť manželstvo (u maloletých od 16 do 18 rokov),
- cudzinci pred uzavretím manželstva v Slovenskej republike predložia najneskôr 14 dní pred uzavretím manželstva všetky uvedené doklady s prekladom do slovenského jazyka (podľa potreby aj s vyšším overením tzv. apostillou) preložené súdnym prekladateľom. K uvedeným dokladom treba priložiť aj doklad o osobnom stave, doklad o pobyte a doklad o štátnom občianstve.
Snúbenci sa môžu dohodnúť, či priezvisko jedného z nich bude ich spoločným priezviskom, alebo či si ponechajú každý svoje doterajšie priezvisko. Ak si ponechajú každý svoje doterajšie priezvisko, vyhlásia, ktoré z ich priezvisk bude priezviskom spoločných detí. Ak si jeden z nich ponechá popri spoločnom priezvisku aj svoje doterajšie priezvisko, priezviskom spoločných detí bude ich spoločné priezvisko.
Ak nevesta má už dieťa, ktorého otec nie je známy, môže sa so snúbencom dohodnúť, že ich spoločné priezvisko bude aj priezviskom tohto jej dieťaťa. Otcom dieťaťa týmto daním priezviska sa manžel matky nestáva.
Ak ženích alebo nevesta majú deti, ktorých otec alebo matka sú známi: priezvisko dieťaťa (detí) sa uzavretím manželstva nemení. Zmena priezviska týchto detí sa môže vykonať len podľa osobitných predpisov.
Správne poplatky:
- 30,00 € – uzavretie manželstva medzi štátnymi občanmi Slovenskej republiky pred matričným úradom, v ktorého obvode nemá ani jeden zo snúbencov trvalý pobyt,
- 30,00 € – povolenie uzavrieť manželstvo mimo určenej doby,
- 100,00 € – povolenie uzavrieť manželstvo mimo úradne určenej miestnosti,
- 100,00 € – uzavretie manželstva medzi štátnym občanom Slovenskej republiky a cudzincom,
- 280,00 € – uzavretie manželstva medzi cudzincami,
- 280,00 € – uzavretie manželstva, ak ani jeden zo snúbencov nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt,
Doba vybavenia: na počkanie
Dôležité upozornenie:
Od účinnosti zákona č. 14/2006 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 154/1994 Z. z. o matrikách, t. j. od 1. 2. 2006 Slovenská republika nevydáva Osvedčenie o právnej spôsobilosti na uzavretie manželstva. Štátny občan SR, ktorý chce uzavrieť manželstvo v cudzine môže sa obrátiť na matričný úrad podľa miesta svojho trvalého pobytu alebo posledného trvalého pobytu v SR. Matričný úrad mu vydá potvrdenie o tejto skutočnosti.
Narodenie dieťaťa
Na zápis narodenia dieťaťa do matriky je príslušný matričný úrad podľa miesta narodenia. Matrika vystaví rodný list a žiadosť o príspevok pri narodení dieťaťa.
Potrebné doklady:
dieťa narodené v platnom manželstve (vybavuje spravidla otec dieťaťa):
- občiansky preukaz rodičov
- sobášny list
dieťa narodené slobodnej matke:
- občiansky preukaz matky (v prípade, že otcovstvo nebude určené súhlasným vyhlásením rodičov na matrike)
- občiansky preukaz a prítomnosť obidvoch rodičov (v prípade, že otcovstvo bude určené súhlasným vyhlásením rodičov na matrike)
dieťa narodené rozvedenej matke:
- právoplatný rozsudok o rozvode
- občiansky preukaz
dieťa narodené vdove:
- sobášny list
- úmrtný list zosnulého manžela
- občiansky preukaz
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Úmrtie
Na zápis úmrtia do matriky je príslušný matričný úrad podľa miesta úmrtia. Matrika zapíše úmrtie do knihy úmrtí na základe Listu o prehliadke mŕtveho a vystaví úmrtný. Na požiadanie vystaví potvrdenie o vybavovaní pohrebu pre zamestnávateľa.
Potrebné doklady:
- 3x List o prehliadke mŕtveho potvrdené prehliadajúcim a ošetrujúcim lekárom,
- občiansky preukaz zosnulého
- občiansky preukaz žiadateľa o pohrebné
- cestovný pas, ak ide o cudzieho štátneho občana.
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Vydanie druhopisu matričného dokladu a nahliadnutie do matrík
V zmysle ustanovenia § 18 zákona č. 154/1994 Z. z. o matrikách matričný úrad vyhotoví úradný výpis t. j. rodný list, sobášny list alebo úmrtný list alebo umožní nazrieť do matriky a urobiť z nej výpisy:
- osobe, ktorej sa zápis týka a členom jej rodiny
- splnomocnenému zástupcovi po predložení písomného plnomocenstva s úradne osvedčeným podpisom osoby, ktorej sa zápis týka
- osobe, ktorá má právoplatným rozhodnutím súdu zverené dieťa do osobnej náhradnej alebo obdobnej starostlivosti, do pestúnskej starostlivosti, poručníkovi, ak sa o dieťa osobne stará, súdom ustanovenému opatrovníkovi
- na úradné potreby štátnych orgánov, obcí a iných ustanovizní
Občan môže požiadať o vystavenie druhopisu matričného dokladu (rodného listu, sobášneho listu, úmrtného listu), na ktorejkoľvek matrike.
Spôsob vyžiadania môže byť osobne na matričnom úrade alebo písomne.
Potrebné doklady:
- žiadosť o vystavenie matričného dokladu – výpis z matriky (vydá matričný úrad)
- občiansky preukaz
- písomné splnomocnenie s úradne osvedčeným podpisom osoby, ktorej sa zápis týka (to len v prípade § 18 písm. b)
Poplatky:
- 3 € nahliadnutie do matrík, za každý zväzok matrík
- 7 € vyhotovenie úradného výpisu z matriky
Doba vybavenia:
- na počkanie, ak matričná udalosť nastala v sídle matričného úradu
- 1-7 dní, ak matričná udalosť nenastala v sídle matričného úradu, ale v inom matričnom obvod
Určenie otcovstva súhlasným vyhlásením oboch rodičov k nenarodenému dieťaťu
Ak rodičia dieťaťa nie sú zosobášení, môžu pred narodením alebo po narodení dieťaťa určiť k dieťaťu otcovstvo súhlasným vyhlásením. Určenie sa robí za prítomnosti oboch rodičov na Matričnom úrade.
Potrebné doklady:
- platný občiansky preukaz otca aj matky
- čestné prehlásenie o rodinnom stave matky
- právoplatný rozsudok o rozvode matky (ak je rozvedená viac ako 300 dní)
- úmrtný list manžela, ak je vdova
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Zmena priezviska po rozvode manželstva
Do 3 mesiacov od právoplatného rozhodnutia súdu sa zmena priezviska urobí bez poplatku na matričnom úrade podľa miesta uzavretia manželstva. Po 3 mesiacoch sa môže urobiť zmena priezviska za poplatok na Okresnom úrade v Novom Meste nad Váhom.
Potrebné doklady:
- žiadosť o zmenu priezviska
- platný občiansky preukaz
- sobášny list
- právoplatné rozhodnutie súdu o rozvode (s vyznačením právoplatnosti)
Poplatky: do 3 mesiacov bez poplatku
Zápis priezviska bez koncovky slovenského prechyľovania „ová“
O zmenu tvaru mena alebo priezviska treba požiadať na matričnom úrade, v obvode ktorého nastalo narodenie alebo bolo uzavreté manželstvo. Treba predložiť žiadosť a všetky doposiaľ vydané RL alebo SL. Za maloleté dieťa podávajú žiadosť obaja rodičia.
Potrebné doklady:
- osobná účasť žiadateľa/ky (prípadne žiadosť s overeným podpisom žiadateľa/ky, ak sa nedostaví osobne)
- žiadosť (k dispozícii na matričnom úrade)
- platný občiansky preukaz
Poplatky: 7 €
Doba vybavenia: 1-2 dni
Upozornenie: na povolenie zmeny mena alebo zmeny priezviska podľa osobitného predpisu je príslušný Okresný úrad podľa trvalého pobytu občana
Osobitná matrika
Uzavretie manželstva, narodenie dieťaťa alebo úmrtie v cudzine
Matričné udalosti štátnych občanov Slovenskej republiky, ktoré nastali v cudzine, sa zapisujú do Osobitnej matriky pri MV SR. Zápis sprostredkuje zastupiteľský úrad SR v zahraničí alebo matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu, alebo posledného trvalého pobytu občana na území SR, alebo ktorýkoľvek matričný úrad, ak žiadateľ nikdy nemal trvalý pobyt na území SR. Za maloleté dieťa žiada o zápis rodič.
Upozornenie: Osobitná matrika neprijíma osobne podané žiadosti o zápis, občan môže oznámiť matričnú udalosť len jednému z uvedených orgánov.
Potrebné doklady:
- originál cudzojazyčného matričného dokladu (rodný list, sobášny list, úmrtný list) úradne preložený súdnym prekladateľom do slovenského jazyka (preklad sa nevyžaduje z českého jazyka)
- matričné doklady vydané v štáte, s ktorým SR nemá uzavretú zmluvu o právnej pomoci, musia byť pred úradným prekladom vyššie overené v danom štáte, t. j. legalizované alebo opatrené overovacou doložkou Apostille
- platný občiansky preukaz alebo Osvedčenie o štátnom občianstve SR
- ďalšie doklady podľa usmernenia matričného úradu
Poplatky: 15 €
Evidencia obyvateľstva
Prihlásenie na trvalý pobyt
Trvalý pobyt je pobyt občana v mieste jeho stáleho bydliska na území Slovenskej republiky. Občan má v tom istom čase iba jeden trvalý pobyt.
Prihlásenie občana na trvalý pobyt nezakladá nijaké právo k budove ani k jej vlastníkovi a má evidenčný charakter.
Občan je povinný pri hlásení trvalého pobytu predložiť:
- platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze; ak ide o dieťa do 15 rokov, predkladá jeho zákonný zástupca rodný list tohto dieťaťa
- platný cestovný doklad Slovenskej republiky alebo osvedčenie o štátnom občianstve Slovenskej republiky, ak nemá občiansky preukaz
- doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy – výpis z LV (nie starší ako 3 mesiace, nemusí byť použiteľný na právne úkony)
- nájomnú zmluvu, ak je nehnuteľnosť v nájme na dobu neurčitú
- v prípade ak prihlasovaný nie je vlastníkom nehnuteľnosti alebo nemá nájomnú zmluvu na dobu neurčitú, je potrebné predložiť písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Tento súhlas môže vlastník nehnuteľnosti dať osobne priamo pri prihlasovaní, alebo v prípade jeho neprítomnosti na predpísanom tlačive s overeným podpisom.
Za rodinných príslušníkov môže trvalý pobyt hlásiť jeden z členov rodiny. Za maloleté deti hlási pobyt jeden z rodičov, za osoby zbavené spôsobilosti na právne úkony hlási pobyt zákonný zástupca (opatrovník). Pri prihlasovaní na trvalý pobyt sa občan nemusí odhlasovať z predchádzajúceho trvalého pobytu, tento úkon zabezpečí ohlasovňa.
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Dieťa narodené na území SR – 1. prihlásenie
Miestom trvalého pobytu dieťaťa v čase jeho narodenia je miesto trvalého pobytu jeho matky.
Ak ide o dieťa narodené na území SR, je začiatkom trvalého pobytu deň jeho narodenia.
Dieťa narodené v zahraničí – 1. prihlásenie
Miestom trvalého pobytu dieťaťa v čase jeho narodenia je miesto trvalého pobytu jeho matky.
Ak ide o dieťa narodené v zahraničí, je začiatkom trvalého pobytu deň jeho prihlásenia v ohlasovni.
Zákonný zástupca dieťaťa je povinný ohlasovni predložiť: Doklad totožnosti, Údaje potrebné na účel overenia vlastníckeho práva alebo spoluvlastníckeho práva k budove alebo jej časti, písomné Potvrdenie o súhlase s prihlásením dieťaťa na TP s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov, ak sa vyžaduje, a rodný list dieťaťa vydaný orgánmi SR.
Prihlásenie na prechodný pobyt
Prechodný pobyt je pobyt občana mimo miesta trvalého pobytu, kde sa občan zdržiava viac ako 90 dní.
Občan má právo ohlásiť ohlasovni v mieste prechodného pobytu začiatok, miesto a predpokladanú dobu prechodného pobytu.
Občan je povinný pri hlásení prechodného pobytu predložiť:
- platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze; ak ide o dieťa do 15 rokov, predkladá jeho zákonný zástupca rodný list tohto dieťaťa
- platný cestovný doklad Slovenskej republiky alebo osvedčenie o štátnom občianstve Slovenskej republiky, ak nemá občiansky preukaz
- doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy – výpis z LV (nie starší ako 3 mesiace, nemusí byť použiteľný na právne úkony)
- nájomnú zmluvu, ak je nehnuteľnosť v nájme na dobu neurčitú
- v prípade ak prihlasovaný nie je vlastníkom nehnuteľnosti alebo nemá nájomnú zmluvu na dobu neurčitú, je potrebné predložiť písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Tento súhlas môže vlastník nehnuteľnosti dať osobne priamo pri prihlasovaní, alebo v prípade jeho neprítomnosti na predpísanom tlačive s overeným podpisom
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Potvrdenie o trvalom / prechodnom pobyte
Potvrdenie o trvalom / prechodnom pobyte občana sa vydá na osobné dožiadanie občana s platným občianskym preukazom.
Občan predkladá: Platný občiansky preukaz
Doba vybavenia: na počkanie
Poplatky: 7,-€/osoba, platí sa v hotovosti v pokladni OÚ
Zrušenie trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy
Ohlasovňa záznam o trvalom pobyte zruší na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo. Návrh na zrušenie trvalého pobytu nemožno podať voči vlastníkovi alebo spoluvlastníkovi budovy alebo jej časti, voči manželovi alebo nezaopatrenému dieťaťu vlastníka alebo spoluvlastníka budovy alebo jej časti.
Občan predkladá:
- platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze
- písomný návrh na zrušenie trvalého pobytu (v prípade, že vlastníkom sú viaceré osoby návrh musia podať všetci vlastníci), ktorý navrhovatelia podpíšu priamo pred zamestnancom ohlasovne, inak ich podpisy musia byť úradne osvedčené
- doklad, ktorý potvrdzuje, že osoba, ktorej rušia trvalý pobyt, nemá k predmetnému bytu alebo budove žiadne užívacie právo (aktuálny doklad o vlastníctve nehnuteľnosti vydaný správou katastra (nie je možné predložiť fotokópiu ani informatívny výpis z kataster portálu), právoplatné rozhodnutie súdu o obmedzení príp. zrušení užívacieho práva, o rozvode manželstva a majetkovom vyporiadaní)
Poplatky: bez poplatku
Doba vybavenia: na počkanie
Osvedčovanie listín a dokladov
Osvedčovanie listín
Osvedčovanie listín sa vykonáva podľa zákona NR SR č. 599/2001 Z.z.. Kompetencia osvedčovania nie je viazaná na trvalý pobyt žiadateľa. Osvedčujúci orgán zodpovedá za to, že kópia listiny je zhodná s predloženým originálom. Neosvedčuje sa obsah, správnosť, ani pravdivosť skutočností uvádzaných v listine. Neosvedčujú sa listiny, ktoré majú byť použité v cudzine, ak sú napísané v inom ako štátnom jazyku, s výnimkou českého jazyka.
Upozornenie
Obecný úrad nevykonáva osvedčenie:
- ak ide o listiny, ktoré sa majú použiť v cudzine,
- odpisov alebo kópií občianskych preukazov, vojenských preukazov, služobných preukazov a obdobných preukazov,
- ak ide o odpisy alebo výpisy zo súboru popisných informácií a zo súboru geodetických informácií katastra nehnuteľností,
- ak sa odpis listiny alebo jej kópia nezhoduje s predloženou listinou,
- ak nemožno porovnať odpis listiny alebo jej kópiu s predloženou listinou, pretože je na to potrebné odborné posúdenie (napríklad mapy, geometrické plány),
- ak je listina napísaná v inom ako štátnom jazyku; to sa nevzťahuje na listiny napísané v českom jazyku
Občan predkladá:
- platný občiansky preukaz, príp. cestovný doklad
- originál listiny
Poplatky: 2 € za každú začatú stranu
Doba vybavenia: na počkanie
Osvedčovanie podpisov na listinách
Osvedčovanie podpisov na listinách sa vykonáva podľa zákona NR SR č. 599/2001 Z.z.. Kompetencia osvedčovania nie je viazaná na trvalý pobyt žiadateľa. Osvedčujúci orgán nezodpovedá za obsah a formálnu správnosť listiny, zodpovedá však za to, že podpis na listine urobila alebo uznala za vlastný fyzická osoba, ktorej podpis je osvedčený.
Občan predkladá:
- platný občiansky preukaz, príp. cestovný doklad • listina, na ktorej má byť podpis osvedčený
Poplatky: 2 € za každý podpis
Doba vybavenia: na počkanie